Lessen
Mille Stelle Musicalschool
‘Bij Mille Stelle worden de lessen en de voorstellingen ontwikkeld en uitgevoerd door vakdocenten. Deze docenten hebben een professionele theateropleiding afgerond en zijn actief werkzaam in de theaterwereld.’
’Bij Mille Stelle krijgen de leerlingen natuurlijk les in zang, dans en spel, maar ze krijgen ook een bak relevante theaterervaring mee. Zo leren ze ‘hoe’ te oefenen tijdens de repetitie-periode, worden ze uitgedaagd om zélf scènes en choreografieën te maken, en doen ze in een professionele setting ervaring op in een echt theater.’
‘Het lesjaar bij Mille Stelle bestaat uit drie onderdelen: het lesblok, de repetitieperiode en natuurlijk de praktijk: de voorstelling/eindpresentatie.’
‘Bij Mille Stelle draait alles om het laten stralen van de leerlingen, en natuurlijk het groeien en leren. We werken vanuit een academisch oogpunt; dat wil zeggen dat er optredens en voorstellingen géén commercieel doel hebben. De voorstellingen zijn onderdeel van het leertraject en de contributie wordt door de stichting ingezet om alles te organiseren ten dienste van de leerlingen en hun leertraject.'
3 lesblokken per seizoen:
Blok 1 - de lessen. Alle basis-technieken van acteren, zingen, dansen. Afhankelijk van de leeftijd en ervaring van de leerlingen, en op ieder niveau.
Spel: de leerlingen krijgen les in acteren met emoties, status, tekst, tekstinterpretatie (subtekst), improvisatie, grotesk en klein spel.
Zang: de leerlingen leren de fijne kneepjes van ensemblezang, solo-zang, liedinterpretatie, meerstemmig zingen en algehele zangtechniek.
Dans: de leerlingen krijgen musicaldans, met daarin invloeden van jazzdans en klassiek ballet.
Ieder seizoen wordt er door alle groepen toegewerkt naar een eindpresentatie of voorstelling. Hiervoor wordt gerepeteerd (Blok 2). Tijdens de repetitie-periode gaat het leren natuurlijk gewoon verder, maar het materiaal wordt toegespitst op de eindpresentatie of voorstelling.
Blok 2 - Repeteren. Een zeer belangrijk onderdeel van musicaltheater is het oefenen voor de presentatie. Audities, een scriptlezing, improvisatie en schrijf-oefeningen om je personage beter te leren kennen, teksten leren, zingen, dansen en spelen. Maar ook: waar kom je op? Waar ga je af? Wat is jouw ‘cue’ om je tekst te zeggen of liedje te zingen? Help je mee met een decorstuk verplaatsen? Kortom: hoe kun je er met elkaar voor zorgen dat het een leuke voorstelling wordt?
Theater is team-effort. Ieder kind, elke schakel is van groot belang. We hebben elkaar nodig, want we staan straks ten slotte samen op het toneel. Tijdens de repetitieperiode ontstaat er vaak een hechte band in de groep, en voelt het soms bijna als één grote gekke theaterfamilie, waar iedereen zichzelf kan zijn.
Terwijl de podiumbeesten aan het oefenen zijn, wordt er het hele seizoen lang achter de schermen hard gewerkt aan decor, kostuums en rekwisieten. Hier is een heel team van vrijwilligers mee bezig, zodat alles op tijd af is voor de laatste repetities en de voorstelling.
Blok 3 - de Praktijk. Dit laatste blok is waar we het hele seizoen naartoe werken. De presentaties en voorstellingen worden gespeeld in een echt theater en de performance van de leerlingen wordt ondersteund door professionele licht- en geluidstechniek. Dit praktijk-blok bestaat uit vier onderdelen:
- Repetitie in het theater: Dit is de eerste repetitie op locatie. Nu gaan we echt voelen hoe straks alles samen gaat komen. Ineens merk je hoe het is om in zo’n grote theaterzaal te staan. Ook wennen we alvast aan de kleedkamers, de ruimte op het zijtoneel en natuurlijk: het grote podium.
- De Montage: dit is een repetitie in het theater die volledig draait om de techniek. De spelers oefenen met microfoons zodat de geluidstechnicus het geluid perfect kan afstellen. Ook wordt er geoefend met theaterlicht en andere technische snufjes voor de ’special effects’.
- De Generale: tijdens de Generale Repetitie doen we net alsof het een echte voorstelling is, en proberen we niet te stoppen als er iets mis gaat. Want als er straks publiek in de zaal zit, kunnen we ten slotte ook niet zomaar stoppen. Vergeet iemand z’n tekst? Probeer elkaar dan op het toneel te helpen, en doe net alsof het erbij hoort. ‘Make it Work’, noemen we dat.
- de Voorstelling/Presentatie: Dit is de climax van een heel seizoen hard werken met z’n allen. Een weekend lang zijn we met z’n allen in het theater en is dat theater even het hele universum. Het is backstage een drukte van belang: Decor, kleding, make-up, haar-styling, microfoons, overzichten en tabellen die overal zijn opgeplakt, hulp-ouders, pakjes drinken en heel veel enthousiaste spelers. Tijdens dit weekend maken we met z’n allen iets bijzonders mee. Het spelen van de voorstelling, de energie van het publiek in de zaal, de zenuwen, de bloopers, het zweet en het plezier. Nu voelen we allemaal waar we het allemaal voor hebben gedaan, en gegarandeerd zeggen de leerlingen na afloop: ’nog een keer, nog een keer!'
De voorstellingen worden professioneel vastgelegd, zodat we thuis lekker nog eens kunnen nagenieten.
Extra ‘verdieping’-blok: soms komt het voor dat de presentaties geweest zijn, maar het nog geen (zomer)vakantie is. In deze periode is er gewoon les, en wordt er nog meer verdieping gegeven aan wat de leerlingen dit jaar geleerd hebben. Ook wordt er teruggeblikt op de voorstelling, is er een ‘première’ waarop we gezamenlijk de voorstelling terug gaan kijken, en maken we nog lekker veel lol met ‘pret-lessen’ zodat we met een grote glimlach het seizoen afsluiten en de vakantie in gaan.
Alle groepen krijgen les op de vrijdagmiddag. Bij de groepen van de oudsten wordt wekelijks zang, acteren en dans afgewisseld. Op deze manier kan goed gewerkt worden aan basistechnieken zang, dans en acteren, maar ook aan de voorbereiding van een presentatie of musical. Bij de jongste musicalgroep wordt op een doordachte, professionele en heel speelse manier kinderen de eerste beginselen van zang, dans en acteren bijgebracht. Ook krijgt deze groep eens per maand zang- of dansles. Er is een vloeiende overgang van de groep met de jongsten naar de groepen met oudere kinderen.
Er zijn leeftijdsgroepen
4-8 jaar
9-14 jaar
12-16 jaar
De lestijden zijn afhankelijk van de leeftijd, schooltijd en ervaring.
Groep 1: in de leeftijd van 4-8 jaar 14.45 - 15.30 uur
Groep 2: in de leeftijd 8 - 13 jaar 15.30 - 16.45 uur
Groep 3: in de leeftijd 12- 16 jaar 15.45 - 17.00 uur
Groep 1 een leskaart kost 100 euro voor 10 lessen van 3 kwartier
Groep 2 en groep 3 een leskaart kost 150 euro voor 10 lessen van 5 kwartier
PROEFLESSEN
Elke vrijdagmiddag is er gelegenheid een proefles te volgen. Graag vooraf even contact opnemen.
Alle kinderen krijgen de kans om hun talent te ontwikkelen en hun passie te ervaren.
Alle lessen worden gegeven op de vrijdagmiddag in de Van Reenenschool, Spaansche Pad 1 in Bergen